/ Fysio-experts - DE PIJNPUZZEL

DE PIJNPUZZEL

De pijnpuzzel is een werkboek dat inzicht geeft in allerlei processen die zich afspelen in je lichaam en je brein. Ieder hoofdstuk heeft een ondersteunend pijnfilmpje (een puzzelstukje). Het zal er voor zorgen dat je inzicht wordt vergroot in wat er allemaal in je lijf gebeurt (in zowel je brein als in de rest van je lichaam).

Pijn is namelijk ontzettend ingewikkeld! Er is inmiddels heel erg veel bekend, met name vanuit de neurowetenschappen en pijnwetenschappen. Inzicht krijgen in al deze ingewikkelde (biologische, fysiologische) processen kan ontzettend helpen om je pijn te verklaren, maar ook op je pijn te beïnvloeden. Hoe pijn werkt is niet op één manier uit te leggen, er gebeuren namelijk ontzettend veel processen tegelijkertijd. Dat is dan ook de reden dat we iedere keer een stukje van de puzzel belichten in een PS- filmpje van een paar minuutjes.

Klik op één van de filmpjes om ze af te spelen.

Intro pijnpuzzel

1. De weg van aanraking naar gevoel

Hoe werkt dat nou precies? Dat we een aanraking voelen en ook weten waar we het voelen? Welke processen vinden er plaats en welke factoren hebben daar invloed op? Veel plezier met weer een ander stukje van de puzzel.

2. Binnenin het brein

Wow wat gebeurt er een hoop tegelijk in je brein en wat moeten die velden goed samen werken om te kunnen doen wat je doet!

3. De reis in je lijf

Wat gebeurt er allemaal in brein als er een "gevaar" signaal wordt doorgegeven? En wat heeft dit voor gevolgen?

4. Stress en pijn

Stress heeft invloed op de pijn die je voelt.. Maar wat gebeurt er nou eigenlijk precies?

5. Het immuunsysteem

Hoeveel invloed heeft het immuunsysteem op de pijn die je waarneemt?

6. De pijnberg

Vanaf welk moment geeft het "pijnmannetje" het pijnsignaal af om je te beschermen? En wat verandert er als je langer pijn hebt? Onthoud dat dit is gebaseerd op heel veel wetenschappelijk onderzoek (neurowetenschappen), de pijn die je voelt is niet minder echt puur omdat er het één en ander biologische/fysiologische veranderd is en last but not least het is omkeerbaar!

7. "Verkeerd"afgesteld

Soms raakt het brein overgevoelig, het wil je te goed beschermen. Er treden allerlei veranderingen op die zorgen dat je gevoeliger bent afgesteld. Wat verandert er zoal en wat kun je er aan doen?

8. Kijk het brein

Het is moeilijk om je voor te stellen dat wat je voelt niet altijd precies overeen hoeft te komen met dat wat er qua schade gaande is in je lichaam. Toch zijn er talloze andere voorbeelden die laten zien dat het brein bepaalt wat we voelen en ons wel vaker een illusie laat zien.

9. De pijn-samenvatting

Pijn is dus een zeer complex verhaal, dat is het al als je voor het eerst pijn hebt omdat je je teen hebt gestoten, maar dat wordt het des te meer als je langer pijn hebt en er ook andere facetten een rol spelen, zoals je immuunsysteem en eerdere (onbewuste) herinneringen.

10. De reis naar herstel

Wat heb jij ontzettend hard gewerkt aan je kennis en inzicht t.a.v. pijn. Het wordt nu tijd om de reis naar herstel te maken. Wees trots op jezelf! Je hebt super grote stappen gezet!

Spacer